ROZHOVOR: Školky v Mostě čekají změny. Co budou znamenat pro rodiče a jejich děti?
Markéta Stará, náměstkyně primátora města Mostu. Foto: město Most
Zajímavosti

Most - Most čeká od 1. ledna roku 2022 reorganizace mateřských škol zřízených městem Most. Vzniknou čtyři rovnocenné srovnatelné organizace. Nejde o závažný zásah, ale o zjednodušení pro snadnější řízení. Rodiče ani pedagogové se nových změn nemusí obávat. Se zahájením nového školního roku proběhne ve spolupráci s jednotlivými školkami informační kampaň pro rodiče. V rozhovoru reorganizaci mateřinek přibližuje náměstkyně primátora města Mostu Markéta Stará.

Když zmiňujeme rodiče, pojďme vysvětlit dopady na ně, než se dostaneme k samotným výhodám reorganizace školek. Jak se jich tedy dotkne připravovaná změna?

Pro děti, jejich rodiče a pedagogy reorganizace žádnou zásadní změnu nepřináší – děti budou stále chodit do „své“ školky, kde je bude vzdělávat jejich paní učitelka. Změnu zaznamenají pouze rodiče v podobě jiného čísla účtu, na nějž posílají platby, případně na nových formulářích mateřské školy.

Rodiče se určitě nemusejí obávat přesunu dětí mezi organizacemi nebo výměn pedagogů na jednotlivých pracovištích, toto není cílem připravované změny. Současně nemůžeme vyloučit, že jednotliví zaměstnanci se sami rozhodnou a přejdou do jiné organizace.

Jak proběhnou zápisy do mateřských škol ve dnech 4. a 5. května? Dotknou se jich nějak změny?

Reorganizace na ně určitě vliv mít nebude. Vliv na ně má koronavirová krize, a to znamená, že zápisy znovu proběhnou bez přítomnosti dětí, uskuteční se pouze formální část, bez motivační části. Pro zápis dětí k předškolnímu vzdělávání mají možnost využít zákonní zástupci přihlášení pomocí webové aplikace Zápisy Online, kterou má každá MŠ umístěnou v odkaze na svých webových stránkách. Přihlášku k zápisu je také možné najít na webu města, kde je umístěna u interaktivní mapy spádových obvodů mateřských škol. Tato forma přihlášení bude zpřístupněna od 2. května od 8 hodin do 16. května do 23,59 hodin.

Pokud zákonní zástupci nemají možnost vyplnit přihlášku v uvedené aplikaci, mohou vyplněnou přihlášku s přílohami odeslat např. prostřednictvím pošty, donést ji do schránky/boxu v MŠ.

Ve zcela výjimečných případech ji mohou vyplnit osobně v MŠ a to ve dnech 4. května 2021 od 13 do 17 hodin a nebo 5. května 2021 od 13 do 16 hodin, a to po telefonicky předjednaném termínu návštěvy a to za přítomnosti jednoho zákonného zástupce dítěte.

Bude mít reorganizace vliv na počet dětí ve školkách?

V rámci koncepce mateřských škol a následné reorganizace počítá zřizovatel v budoucích letech s navýšením kapacit mateřských škol o přibližně 188 míst. V průběhu roku 2021 by měla být kapacita navýšena v mateřské škole v Růžové ulici, kde vzniknou v prostorách 2. patra pavilonu E dvě nové třídy. S dalším navyšováním kapacity se v brzké době počítá také v odloučeném pracovišti v Albrechtické 414.

K navýšení kapacity došlo už v minulém roce, kdy vzniklo odloučené pracoviště MŠ Husitská, které má dvě třídy pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Každá třída má kapacitu 7 dětí, přičemž efekt do kapacity „běžných tříd“ je větší, protože dítě se speciálními vzdělávacími potřebami integrované v běžné třídě snižuje její kapacitu o dvě místa.


 

Jak bude reorganizace probíhat

  • Nejprve vznikne zcela nová organizace – 1. mateřská škola, Most, příspěvková organizace, a to od 1. 7. 2021. Bude vyhlášeno konkursní řízení na ředitelku či ředitele s nástupem do funkce od 1. 9. 2021. Činnost školy bude ale zahájena 1. 1. 2022 – pod tuto mateřskou školu budou patřit pracoviště v ulicích Husitská, U Cáchovny, Bělehradská, K. H. Borovského, K. J. Erbena a F. Kmocha, která se oddělí od MŠ Lidická.
  • Mateřská škola Lidická se stane od 1. ledna příštího roku 2. mateřskou školou, Most, příspěvkovou organizací, s pracovišti v ulicích Lidická, Albrechtická 503, Z. Fibicha, V. Nezvala, A. Dvořáka a M. Pujmanové.
  • K mateřské škole v ulici A. Sochora, s níž se sloučí mateřinka v Hutnické ulici, přibude ještě pracoviště Albrechtická 414 a vznikne tak 3. mateřská škola, Most, příspěvková organizace.
    Mateřská škola Růžová rozšířená o pracoviště J. Kříže, F. Malíka a Komořanská bude 4. mateřskou školou, Most, příspěvkovou organizací.

Tím jsme snad rodiče uklidnili. A co personál? Bude méně pracovních míst, nebo naopak v mateřských školách najde práci někdo další?

 

Změna nepovede ani k propouštění zaměstnanců – naopak organizacím vznikne nárok na přijetí dalších pracovníků. Jedním z cílů reorganizace je vyřešit přetíženost ředitelství naší největší mateřské školy a zastupitelnost na všech organizacích. Reorganizace přinese navýšení o 12 úvazků u nepedagogických pracovníků a zaměstnanců školní jídelny.

Dále získáme navíc pět úvazků pro pedagogy. V reálném prostředí dojde k navýšení pracovních úvazků celkem o 17 osob, přičemž někteří provozní zaměstnanci z MŠ Lidické budou mít možnost přejít do nově uspořádaných organizací. Dnes už víme, že někteří provozní zaměstnanci z MŠ Hutnické přejdou do nově vznikající 1. MŠ Most. Opět považuji za důležité připomenout, že reorganizace nepočítá s přesuny pedagogů mezi jednotlivými organizacemi.

Jaké bude mít nový systém řízení výhody?

Kapacitně to budou srovnatelné organizace. Každá organizace bude obsluhovat zhruba 500 dětí, které budou umístěny ve 20 třídách. Slibujeme si od toho zastupitelnost klíčových pozic na ředitelství, efektivnější a rychlejší komunikaci mezi všemi aktéry. Chtěli bychom zavádět nové technologie. Správa IT by měla přejít pod zřizovatele. Směrem k rodičům jde o sjednocení pracovní a provozní doby. To znamená, že všechny mateřské školky budou mít provozní dobu stejnou. Bude zachováno i speciální pracoviště Husitská i internátní pracoviště při mateřské škole Lidická. To znamená, že rodiče, kteří využívají internátní provoz, budou mít zase možnost mít tam své dítě.

Detailní informace k důvodům reorganizace a nově vzniklým organizacím najdete na webu města Mostu mesto-most.cz.

Jaké jsou důvody reorganizace

  • Na začátku je třeba zmínit, že stávající soustava mateřských škol vznikla k 1. 1. 2003 jako výsledek transformace, respektive zákonem vynuceného sloučení malotřídních mateřských škol, které nemohly samostatně ekonomicky fungovat, přičemž větší mateřské školy, jež byly ekonomicky soběstačné, získaly suverenitu. Faktickým výsledkem této transformace v našem městě jsou 3 menší samostatné organizace, které svými obvody sousedí a jsou soustředěny na malém území, a jedna velká organizace slučující 16 odloučených pracovišť se spádovým obvodem pokrývajícím tři čtvrtiny území města.
  • Po určitou dobu toto uspořádání úspěšně fungovalo. Časem se však začal projevovat nárůst administrativní zátěže, bylo nutné zohlednit legislativní změny, musely být například vytvořeny spádové obvody i pro mateřské školy, požadavky vůči školám se neustále zvyšovaly, což nejvíce zasahovalo právě největší organizaci.
  • Odbor školství, kultury a sportu dlouhodobě vnímal nerovnováhu mezi jednotlivými organizacemi. Uvědomoval si, že organizační uspořádání mateřských škol by mělo být pro zřizovatele efektivní, mělo by umožňovat maximální využití srovnatelných, příp. jednotných systémů evidence, účetnictví, majetku atd. Mezi školami by neměly být výrazné disproporce vedoucí k odlišnému přístupu a možnostem zajištění činnosti při omezení provozu organizace nebo zajištění činnosti při krizových situacích. Provozní náklady všech organizací by měly být srovnatelné, stejně jako míra zatížení vedoucích pracovníků. Odbor vyhodnocoval, že provozně souměrné organizace by umožnily sjednocení a aplikaci řídicích procesů pro jejich efektivnější provoz. Ve všech organizacích by mělo být docíleno zastupitelnosti klíčových provozních zaměstnanců i s ohledem na kontrolní mechanismy.
  • Dalším faktorem, který přispěl ke snaze fungování mateřských škol nastavit jinak, byla reforma financování regionálního školství, spuštěná k 1. lednu 2020. Důsledky reformy byly postupně odhalovány a zveřejňovány v průběhu prvního pololetí roku 2020, kdy docházelo k upřesňování financování zejména provozních zaměstnanců. Během uplynulého roku se projevilo, že v novém modelu financování jsou velké organizace znevýhodněny.
  • Při zvažování optimálního modelu uspořádání mateřských škol bylo akceptováno i doporučení České školní inspekce zřizovatelům vnímat při změnách v síti mateřských škol pedagogické i komunikační přínosy menších MŠ a nesnažit se za každou cenu vytvářet velké mateřské školy kvůli přínosům administrativně-provozního charakteru.
  • Výsledkem chystaných změn tedy bude nově pojatá soustava 4 parametrově srovnatelných mateřských škol disponující dostatečnou kapacitou, aby dokázala uspokojit poptávku zákonných zástupců dětí, případně reagovat na možné legislativní změny a požadavky. Při vzniku 4 organizací podle návrhu budou vytvořeny organizace se stejným počtem dětí a strukturou. Srovnatelné budou rovněž podmínky služeb poskytovaných zřizovatelem jeho organizacím.
REKLAMA

REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru