6. prosince 2016 Svátek má Mikuláš

ČR - Vztah k penězům a majetku je třeba děti učit od útlého věku. Jak ale na to? Vždyť malé děti nemají představu o materiálních hodnotách a nechápou, že když něco stojí například milión korun, tak je to hodně. Každý rodič musí začít především sám u sebe. Příklady táhnou a finanční výchova není výjimkou.

Ilustrační foto: www.e-mostecko.cz

 

Školní osnovy se tomuto tématu zatím příliš nevěnují a tak je hlavně na rodičích, aby svým dětem dali dobrý základ, který je v budoucnu ochrání od neuvážených rozhodnutí a dluhů. Jenom skupina KRUK spravuje nesplácené dluhy tisíce mladých Čechů ve věku mezi 18 a 24 roky.

 

Čím dřív s finanční výchovou dětí začneme, tím dříve si naše ratolest osvojí tolik potřebné finanční návyky, které ji jednou ochrání před finančními problémy.

 

U malých dětí začínáme úměrně jejich věku. Děti si rády hrají s mincemi nebo zasouvají karty do bankomatů. Všímají si, že rodiče vyměňují hračky nebo jídlo za peníze a přijde jim to samozřejmé. Maminka vždy vytáhne z peněženky peníze, aby zaplatila nákup, z bankomatu vyjedou peníze pouhým zmáčknutím tlačítka. Dospělí ví, že to tak samozřejmé není a je potřeba s tím seznamovat i dítě. Zapojíme jeho představivost a přepočítáme mu hodnotu věcí na jednotku, které rozumí. Například mu vysvětlíme, že to nové autíčko, které by tak moc teď hned chtělo, stojí jako celý mrazicí box ledňáčků a pokud si ho dokáže odepřít, bude si moci dopřávat častěji zmrzlinu, kterou má tak rádo. Od kdy se nebudete muset bát čísel, poznáte sami.

 

Kdy začít s kapesným

 

„Záleží na schopnostech každého dítěte, ale obecně se doporučuje začít dávat dětem kapesné od první třídy. Zprvu bude stačit desetikoruna, kterou bude dítě dostávat pravidelně jednou týdně. Každý školní rok dětem kapesné o stejnou sumu navýšíme tak, aby s nástupem do druhého stupně byla výše kapesného zhruba 300 korun měsíčně," doporučuje Vítězslav Kus, obchodní ředitel společnosti KRUK, která se na českém trhu zabývá správou pohledávek.

Výše kapesného závisí na každém rodiči a je žádoucí jeho výši probrat i s potomkem. Tím, že mu dáte důvěru a pravomoc podílet se na rozhodování o svých financích, posílíte jeho pocit zodpovědnosti a snahu s rozpočtem vyjít. Pokud dítě s kapesným hned nevyjde, není třeba kapesné okamžitě navyšovat. Vyčkejte a dejte dítěti prostor, aby se naučilo s obnosem peněz vycházet. Jedině tak dosáhnete toho, že dítě pochopí, co znamená „odložená spotřeba".

 

Současně se zavedením kapesného ukažte dítěti, jak se vede přehled o příjmech a výdajích. Stačí sešit a tužka, ale mohou využít i počítač, který je pro ně v dnešní době samozřejmostí. Do příjmu si děti zapíšou nejen kapesné, ale i stokorunu od babičky k narozeninám. Do výdajů potom peníze, které utratí za bonbony nebo hračku.

 

Jakmile je rozpočet hotov, můžete začít s plánováním. Po nějaké době, co si bude dítě zaznamenávat svoje příjmy a výdaje, zjistí, že mu vzniká přebytek peněz a naučí se pracovat s rezervou. Vytvoří si cíl, kterého bude chtít dosáhnout a na co si bude chtít našetřit. Jak dlouho mu to bude trvat a s jakým úsilím, bude z rozpočtu patrné na první pohled.

 

Jdi za svým snem a plánuj

 

Naučte dítě uvažovat tak, že když si tento týden nekoupí dvakrát čokoládu, stane se vlastníkem zajímavé sumy peněz, za kterou si bude moct koupit něco většího, co by si jinak nepořídilo. Toto chování se nazývá odloženou spotřebou a je to velmi praktická dovednost. Nejenže se tímto způsobem dítě naučí omezit své momentální potřeby, které nejsou většinou životně důležité, ale také zjistí, že mu nakonec peníze přebývají a tím se naučí vytvářet rezervy.

 

V každém případě je třeba volit citlivý přístup a měly by také existovat výjimky. Když například bude chtít dítě koupit nečekaně pro sourozence nebo kamaráda dárek k narozeninám a sáhne tím do svých rezerv, které si tvoří na koupi své vysněné hračky, neměly bychom mu v tom bránit. Stejně to funguje i v reálném životě. Šetříme na novou pračku, ale porouchá se nám auto nebo se vdává naše sestřenice a také musíme sáhnout do svých úspor, abychom tyto výdaje pokryli. Berme tuto situaci jako dobrou příležitost vysvětlit dítěti, proč je dobré tvořit rezervy a šetřit.

 

A tati, co je to dluh?

 

Přijde okamžik, že dítě bude potřebovat něco okamžitě a nebude ochotno se vzdát myšlenky, že by to nemělo dostat. To je nejlepší příležitost ukázat mu, jak to ve finančním světě funguje. Vysvětlete mu, co je půjčka, splátka, úrok a jak to je, když si člověk půjčku skutečně vezme. Chceš tu autodráhu opravdu teď hned? Dobře, přidám ti na ni čtyři sta korun, ale ty mi do tří měsíců vrátíš šest set korun. Je třeba vytrvat a opravdu svého slova dostát. Otcovská lekce je pořád lepší, než když v budoucnu přijde exekutor.

Co se chystá

Zpravodajství

Tipy na výlet

Zajímavosti

Životní styl

×

Tyto stránky používají cookies, které se ukládají ve Vašem prohlížeči.