Most – Přesně před padesáti lety se děkanský kostel Nanebevzetí Panny Marie v Mostě vydal na svou neuvěřitelnou pouť. Tento technický a lidský zázrak, který je dodnes zapsán v Guinnessově knize rekordů, si město připomíná po celý rok. Oslavy nyní vyvrcholí křtem nové knihy historika Dominika Marka.
Oblastní muzeum a galerie v Mostě zve veřejnost na slavnostní křest knihy s názvem „Padesát let od zázraku na kolejích: Vzpomínky pamětníků na přesun děkanského kostela v Mostě“.
Slavnostní akt se uskuteční ve čtvrtek 20. listopadu 2025 od 17:00 hodin, a to stylově v kapli sv. Ducha, která se nachází v bezprostřední blízkosti finální polohy přesunutého chrámu.

Autentické vzpomínky svědků
Autorem publikace je historik mosteckého muzea Mgr. Dominik Marek. Kniha přináší především autentické vzpomínky pamětníků, kteří byli přímými svědky tohoto jedinečného okamžiku, kdy se kostel doslova vydal na svou cestu.
Kniha bude na místě křtu k zakoupení za speciální cenu 250 Kč. Od pátku 21. listopadu bude k dostání v pokladně muzea v běžné otevírací době.

Přebal knihy, jejímž autorem je Dominik Marek. Foto: Oblastní muzeum a galerie v Mostě
Rok plný oslav: Krokusy a lampiony
Křest knihy je jednou z mnoha akcí, které padesátileté výročí připomínají. Samotné datum zahájení přesunu připadlo na 30. září. Již na konci září se proto konal velký happening, kdy se lidé symbolicky sešli v sadu vysázeném na původním půdorysu kostela ve starém Mostě.
Organizátoři nechali v terénu přesně vytyčit celou trasu přesunu. „Šlo o vzdálenost 841,1 metrů,“ vysvětlil tehdy jeden z pořadatelů Ondřej Černý. Lidé si celou trasu prošli a jako trvalou památku po celé její délce zasadili krokusy. „Až na jaře rozkvetou, budou krásnou připomínkou,“ doplnila spoluorganizátorka Blanka Techlovská. Večer pak byla celá trasa symbolicky rozsvícena lampiony.
Nejtěžší náklad historie
Přesun kostela je dodnes považován za světový unikát. Jak již dříve uvedl historik mosteckého muzea Jiří Šlajsna, jde o nejtěžší dopravený předmět všech dob. „Je to zaokrouhleně dvanáct tisíc tun. Takhle velký objekt v jednom kuse nikdy nebyl přesunován,“ potvrdil Šlajsna.
Stěhování trvalo od 30. září do 27. října 1975 (celkem 646 hodin). Kolos se pohyboval průměrnou rychlostí pouhých 2,16 centimetrů za minutu. Zajímavostí je, že koleje nebyly položeny v celé délce 841 metrů. Technici si vystačili jen se 160 metry kolejí, které za kostelem vždy rozebrali a přesunuli dopředu. Vše již tehdy řídil počítač, který hlídal nerovnosti s milimetrovou přesností.

Fragment kolejí stojí nedaleko původní polohy děkanského kostela. Foto: jip
Tuto operaci si mohou lidé nově připomenout také poblíž jezera Most. Společnost SEV.EN ČESKÁ ENERGIE tam nechala instalovat čtyři fragmenty originální kolejové konstrukce, po které se kostel pohyboval. Jde o jedny z posledních pozůstatků této akce – samotné transportní vozíky se totiž nedochovaly.




