Patroni se dozvěděli spoustu informací o osobním vozu i autobusu na vodíkový pohon. Foto: Oldřich Hájek
Most

Most – Ekologické centrum MOST pro Krušnohoří i v roce 2024 pokračuje s projektem MOST k přírodě, v jehož rámci se Patroni podívali na další část životního prostředí – na městskou hromadnou dopravu. Mezi městy Most a Litvínov odstartoval pilotní provoz zbrusu nového vodíkového autobusu na linkách městské hromadné dopravy a Patroni ze 4. ZŠ a 11. ZŠ byli přitom. 

Autobusy primárně provozují motory s vnitřním spalováním a jsou významným zdrojem emisí skleníkových plynů. Tranzitní úřady po celém světě směřují k nízko a nízkoemisním technologiím snižujícím emise skleníkových plynů, které jsou s těmito autobusy spojeny. Z tohoto důvodu se hledají řešení, jak zajistit hromadnou dopravu ekologičtější.

Města Most a Litvínov spolu se společností ORLEN Unipetrol a dalšími subjekty jsou aktivní součástí vodíkové platformy v Ústeckém kraji. Obě města patří mezi průkopníky vodíkové mobility v hromadné dopravě. V testovacím provozu vodíkového autobusu obě města úzce spolupracují se skupinou ORLEN Unipetrol, která tento vodíkový autobus zprostředkovala pro pilotní projekt a poskytla mu finanční podporu.

Ekologické centrum ve spolupráci s vedením města Mostu mohlo dvěma skupinám Patronů zprostředkovat jedinečnou prohlídku vodíkového autobusu, který v minulém týdnu brázdil ulice Mostu. Jak takový autobus na vodík funguje, jaké jsou jeho výhody a nevýhody Patronům vysvětlil Vladimír Šefr, dopravně-technický náměstek z DOPRAVNÍHO PODNIKU měst Mostu a Litvínova, a. s.

Nízkopodlažní elektrický autobus s vodíkovými palivovými články vyvinula slovenská společnost Mobility&Innovation Production s.r.o. Má celkovou délku 7 982 mm, šířku 2 550 mm a výšku 2 940 mm. Jeho maximální kapacita je až 68 cestujících, z toho 20 míst je k sezení. Plně klimatizovaný autobus ujede na vodík až 350 km a dalších 100 km na baterii. O pohon autobusu se stará elektromotor Siemens Elfa s celkovým výkonem 125 kW a točivým momentem 1 019 Nm. Elektromotor je napájen dvojicí akumulátorů s celkovou kapacitou 70 kWh. Celková kapacita čtyř vodíkových nádrží je 10,5 kg a jejich doplnění trvá 10 minut.

Náměstek primátora města Mostu Václav Zahradníček ukázal Patronům i vodíkové auto značky Toyota Mirai a vysvětlil, na jakém principu funguje. Patroni si tak mohli porovnat fungovaní vodíkového auta a autobusu. Nejvíce je zajímala pořizovací cena jak auta a autobusu, kolik stojí takový auto/autobus natankovat vodíkem, jakou mají dojezdovou vzdálenost a kdy budou jezdit po městě pravidelně.

REKLAMA

REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru