Ilustrační foto: CC0
Most

ČR – Lednové maloobchodní tržby překonaly veškerá očekávání. Meziročně totiž stouply o 2,4 procenta. Analytici oslovení agenturou Bloomberg přitom ve střední hodnotě svých odhadů počítali s nárůstem jen 0,5 procenta. Našli se i tací, kteří vyhlíželi meziroční mírný pokles maloobchodních tržeb.

Růst ve výši 2,4 procenta představuje nejvýraznější meziroční navýšení reálných, o inflaci očištěných tržeb za celé období od dubna 2022. Lidé v Česku navyšovali své nákupy zejména nepotravinářského zboží. Meziročně nakupovali ve výrazně větším objemu zejména kosmetiku a také farmaceutické a zdravotnické zboží.

Po dvaceti měsících poklesu letos v lednu ale konečně navýšili také nákupy potravin, byť jen mírně, o 0,4 procenta. Poptávku po potravinách zesílilo jejich lednové zlevnění, dané poklesem DPH z 15 na 12 procent a také společenským a mediálním tlakem na obchodní řetězce, které do svých cen alespoň zčásti promítly historicky mimořádné zlevňování zemědělců.

Po dlouhé době dvaceti měsíců tak rostly tržby ve všech klíčových statistických segmentech, jak za potravinářské, tak nepotravinářské zboží, tak ale i za pohonné hmoty, přestože ty oproti lednu loňského roku nezlevnily.

Projevuje se však pozvolna, ale přece sílící spotřebitelská důvěra, která odráží zejména výrazný pokles inflace na úroveň dvouprocentního cíle ČNB. Leden navíc Čechy utvrdil v tom, že s příchodem nového roku nenastává žádné markantní zdražení v oblasti energií a že rovněž dopad konsolidačního balíčku, účinného právě od ledna, bude zvládnutelný.

Z hlediska ČNB je pozitivní, že i přes vyšší než očekávaný lednový nárůst maloobchodních tržeb inflace v lednu i únoru zaostala za jejími vlastními předpoklady, což svědčí o tom, že se rostoucí maloobchodní poptávka lidí v Česku nepřetavila v jakkoli nebezpečnější inflaci.

Za celý letošní rok by růst maloobchodních tržeb měl dále sílit, zejména díky nadále klesající inflaci a vyhlídce na zhruba až čtyřprocentní letošní růst reálných mezd, a celoročně dosáhnout úrovně 4,3 procenta.

REKLAMA
REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru