Klíny – Běžkaři, kteří se v těchto dnech vydali do stop na Klínech, nelibě nesou, že již nemohou zaparkovat na louce u větrné turbíny vedle silnice vedoucí z Klínů na Mníšek. Lesníci přístup zatarasili kmeny stromů. Opět se tak rozhořel spor mezi milovníky zimních aktivit a turisty a správci pozemků.
„Jsou to schválnosti proti lidem. Parkovalo se tu celá léta a najednou to nejde. Už loni lesníci rozjezdili celou Kostelní cestu, kde už nejde běžkovat. Chovají se jak mocipáni, jejich jediným zájmem je lidem všechno znemožnit, aby nemohli do lesa," rozzlobila se v pátek dopoledne běžkařka, která na Klíny jezdí pravidelně řadu let.
Faktem je, že daný pozemek patří celou dobu městu Most a ve správě jej má společnost Správa městských lesů Most. „Jde o soukromé pozemky, které jsou pronajaté zemědělským podnikatelům. Po každém víkendu jsme museli po lidech uklízet neskutečný nepořádek. Co jim upadne, to tam nechají ležet. Už nám došla trpělivost," vysvětlil ředitel organizace Miroslav Adam.
Zásadnější je podle něj ale fakt, že lidé svými vozy ničí louky, na nichž zemědělci hospodaří. „Parkují tam desítky aut, někteří jsou schopni jet pomalu přes celý pozemek. Ti zemědělci čerpají dotace, musí fotografiemi dokazovat, jak o pozemky pečují," dodal Miroslav Adam.
Jeho slova potvrdila Kateřina Loosová, která si s manželem pozemky pronajímá: „Každé jaro musíme auty rozorané louky dávat dohromady. Není přece možné, aby si někdo ze soukromého pozemku dělal veřejné parkoviště. Kdybyste jen viděli, jak to tam každé jaro vypadá."
Zvyk je ale železná košile, běžkaři si nekontrolují, komu pozemek patří, zvláště když na místě parkovali po mnoho let. „Jako nehorázná drzost mi přijde, že na webu Sportareálu Klíny byla ještě v lednu tato plocha na plánku označena oficiálně jako parkoviště," podotkl Miroslav Adam.
Ředitel Správy městských lesů Mostu poukázal na to, že ještě na začátku roku byla na webu sportareálu mapa s vyznačeným veřejným parkovištěm na jejich louce. Zdroj: reprofoto Miroslav Adam
Aktuálně už je na webu mapa nová. Provozovatel sportareálu se ohradil, že mapy netvoří on, ale server Mapy.cz a hned po upozornění byla ikonka odstraněna. Reprofoto: Sportareál Klíny
Nyní už je mapa aktualizovaná, stejně jako vyznačené upravované tratě. Provozovatel sportareálu opakovaně lyžaře upozorňoval na sociálních sítích, že v letošní zimní sezóně upravuje jen část běžeckých stop, které nevedou na sporných pozemcích. „Na webu je již aktuální plánek. Tu mapu neděláme my, jen jsme ji sdíleli z Mapy.cz, kde bylo parkoviště vyobrazeno asi z toho důvodu, že se tam roky parkovalo. Po upozornění jsme správce serveru kontaktovali a oni opravdu rychle tento údaj upravili. Běžkařům doporučujeme parkovat na parkovišti P3, za které platíme obci. Dále mají nově lidé k dispozici malé parkoviště u Polesí, což máme domluvené s Lesy ČR," vysvětlil provozovatel Sportareálu Klíny Josef Dlouhý.
S Lesy ČR je dle něj snazší domluva, proto letos upravuje jen trasy vedoucí na pozemcích této společnosti. Na úpravu běžeckých tratí nečerpá ani dotace, vše je v režii areálu. „Letos byly dotace poměrně štědré, nicméně my jsme si řekli, že to zkusíme bez nich. Těch tratí nezůstalo moc, s ohledem na průběh zimy jsme do terénu vyjeli jen několikrát, takže nás to zatím příliš netíží," potvrdil Josef Dlouhý.
Zareagoval také na výtku, že v předchozích letech areál na parkovištích, včetně toho na louce u větrné turbíny, vybíral parkovné. „Ano, vybírali jsme. S bývalým vedením mosteckých lesů jsme měli ústní dohodu. Veškeré vybrané peníze, což bylo asi 15 až 20 tisíc, jsme vložili do úprav běžeckých tras. To nás běžně stálo 300 tisíc. Je to tady jediný účinný způsob, jak se mohou běžkaři podílet finančně na udržování stop. Proto se platí za parkování na Lesné či na Dlouhé Louce. Navíc jsme tu plochu prohrnovali a dokonce i upravili, protože byla od lesníků mnohdy rozježděná traktory," poznamenal Josef Dlouhý s tím, že když nastoupilo do městských lesů nové vedení, snažil se s nimi najít společnou řeč. Město Most se sportareálem dokonce uzavřelo memorandum. Josef Dlouhý ho po několika měsících vypověděl.
Obě strany tvrdí, že protistrana nedodržovala podmínky. „Pan Dlouhý nedodržoval bod úmluvy, kdy nám měl vždy dát dopředu vědět, kde plánuje úpravy, aby nevznikaly kolize, protože mohlo jít o místo, kde my musíme těžit či hospodářky pracovat. Máme těžební plán a ten je potřeba dodržovat. Navíc na nás opakovaně útočil na sociálních sítích," uvedl Miroslav Adam. Josef Dlouhý kontroval, že bylo zřejmé, že jakmile došlo k úpravám stop, jako naschvál se tratí někdo z lesníků projel traktorem.
Na kládách, které zatarasily v minulém týdnu vjezd na louku je i upozornění na zákaz parkování. Pozemek je pronajímán zemědělcům, kteří na něm hospodaří. Foto: čtenář
Údržbu tras kolem Mračného vrchu nakonec Josef Dlouhý vzdal. Běžkaři se mohou vydat od sportareálu směrem ke Klínské bráně a bývalému polesí a okolo Jelení hlavy. Snadno také mohou přejet na německou stranu Krušných hor, kde jsou taktéž profesionálně udržovány stopy. „Myslím, že by si v Mostě měli uvědomit, že les neslouží jen k hospodářské činnosti, ale také pro rekreaci lidí. Lesy tu historicky patří městu, navrhl jsem proto zastupitelům, že by se mohli začít podílet na činnostech podporujících rekreaci jejich občanů, protože z Mostu sem jezdí hodně lidí. Mohly by běžecké tratě spravovat třeba jejich technické služby či správce sportovních areálu," dodal na závěr Josef Dlouhý.