Most – Rada města se zabývala peticí občanů, kteří si stěžují na havarijní stav komunikace v areálu garáží v ulici Pionýrů. Pod dokument se podepsalo 52 lidí. Ačkoliv radnice o problému ví, miliony do kompletní opravy cesty nalít nehodlá. Podle primátora Marka Hrvola by to bylo neefektivní.
Problém se netýká jen ulice Pionýrů, ale všech zhruba šestnácti garážových lokalit ve městě, jako jsou například ulice Zdeňka Fibicha, Železničářů či Čepirovská. Vlastníci garáží často požadují, aby město příjezdové cesty vyasfaltovalo. To by však znamenalo investice v řádech desítek milionů korun, protože je nutné řešit i odvodnění a podkladové vrstvy.
„Narovinu, nechce se nám dělat asfalt za 20 milionů k tomu, aby si tam kdekdo vozil harampádí do garáží, které vypadají příšerně. Lidé se o to moc nestarají. Představa, že město přijde a každému v garážové lokalitě vyasfaltuje areál za miliony, je nereálná a neefektivní,“ uvedl primátor Marek Hrvol. Upozornil také na to, že garáže často neslouží k parkování aut, ale jako skladiště nebo pro byznys s pronájmem. V lokalitě Pionýrů navíc město loni řešilo problémy s bezdomovci a narkomany.
Spojte se a pomůžeme vám
Město však garážníky neháže přes palubu a nabízí řešení. Pokud chtějí vlastníci situaci zlepšit, musí se sami angažovat. „Snažíme se je přimět k tomu, ať se dají dohromady a udělají něco jako společenství vlastníků garáží. Když budeme mít partnera, který zastupuje všechny, můžeme jim pozemky pronajmout a následně jim úpravy něco přispět. Ale model, že si tam každý bude dělat co chce a my to jen zaplatíme, fungovat nebude,“ vysvětlil primátor. Do té doby bude město provádět jen nejnutnější údržbu, jako je látání děr.
Konec vraků a výhody pro rezidenty
Primátor zároveň otevřel širší téma parkování v Mostě, které bude dle něj velkým tématem příštích let. Město nechce donekonečna zabírat zeleň pro nová parkovací místa. „Tuto otázku bude muset řešit každý a logickou variantou je výstavba patrových garáží. A případná regulace," nastínil primátor.
V případě regulace nastínil podobu systému, který upřednostní rezidenty. „Chceme, aby lidé, kteří v dané lokalitě bydlí, měli možnost zaparkovat zdarma. Pokud tam trvalé bydliště nemají, tak by měli smůlu. Systém by mohl fungovat tak, že první a druhé auto bude pro rezidenta zdarma, za třetí či čtvrté už si zaplatí,“ nastínil vizi Hrvol.
Cílem není vybírat peníze do městské kasy, ale nastavit spravedlivé podmínky a uvolnit ulice od aut, která téměř nejezdí. „Rodiny mají pět nebo šest aut, velká část z nich je nevyužívaná a vyjedou třikrát do roka. Chceme, aby parkovací místa využívali lidé, kteří jezdí do práce a potřebují večer zaparkovat,“ dodal primátor.
Klece mizí, vznikají hlídaná parkoviště
Město v několika lokalitách také začalo s proměnou starých klecových garáží. V ulici Josefa Suka vzniklo místo klecí hlídané parkoviště pod správou městské policie, které je plně obsazené. Podobný projekt se chystá v ulici Topolová, kde by realizace měla proběhnout v příštím roce. „Nemůžeme při výstavbě parkovišť koukat jen na to, kolik tam vznikne míst, ale také na to, kolik se jich využívá," podotýká Marek Hrvol.
Naráží tím na parkoviště za desítky milionů, které vzniklo místo bývalé 17. ZŠ: „Byť si mnoho lidí uzavřelo na tamní parkoviště smlouvu, když jedete kolem, vidíte, že je poloprázdné. Lidé na parkoviště zajedou jen tehdy, kdy nenajdou místo před svým domem."




