Ústecký kraj – Přes den mluvčí krajské záchranky a zkušený zdravotník, ve volném čase internetový bavič. Patrik Christian Cmorej v posledních měsících boduje na sociálních sítích s projektem „Saniťák ze SEVERU“. Krátká videa plná černého humoru a scének ze života záchranářů si získala tisíce fanoušků. Původně přitom vznikla jako obrana proti vyhoření.
Projekt, který běží zhruba tři měsíce, má na sociálních sítích rostoucí dosah. I když má Cmorej na svém profilu kolem pěti tisíc přátel, virálnější videa dokáže zhlédnout i dvě stě tisíc lidí. „Když to algoritmus vyhodnotí jako zajímavý, tak dosah je poměrně značný,“ potvrzuje autor.
Lék na vyhoření
Cmorej pochází z Litvínova, kde se hodně věcí točí kolem hokeje. A i zde má kořeny jeho natáčení. „Když vznikla iniciativa Litvínov nezhasne, natočil jsem s kolegou z litvínovské záchranky Martinem Štiberem krátké vtipné video. Nás to pobavilo a mělo to úspěch. Jenže máme málo příležitostí se takto sejít a dát něco dalšího dohromady,“ popisuje, jak vše začalo.
Podstatný impulz přišel od syna. Hlavním motorem však byla potřeba upustit páru. „Musím říct, že před tím prvním dílem jsem se už dostal do určitého vyhoření,“ přiznává Cmorej.
Tvorba scénářů a videí zafungovala jako terapie nejen pro něj. „Zjistil jsem, že mi to hrozně pomáhá jako psychohygiena. A jak jsem začal mít zpětnou odezvu od kolegů z celého kraje, zjistil jsem, že je to hromadná psychohygiena i pro ně,“ vysvětluje.
Záchranáři ve videích vidí sdílení problémů, které denně zažívají – například zdlouhavé balení seniorů před odjezdem do nemocnice. A třeba video Saniťák a vánoční nákupy má reálný základ ze zásahu v jednom mosteckém obchodním domě.
Kameramanem je devítiletý syn
Ačkoliv videa vypadají profesionálně, vznikají v amatérských podmínkách na mobilní telefon. Hlavním kameramanem je Cmorejův devítiletý syn Honzík, kterého občas vystřídá manželka nebo kolegové z městské policie. „Já jsem v roli režiséra hrozný nervák. Chudák Honzík vždycky dostane čouda,“ směje se záchranář.
Samotné natáčení trvá jen pár minut, nejvíce času zabere příprava a psaní scénáře do notýsku. Střih pak Cmorej zvládne v telefonu za čtvrt hodiny.
Kdo je pan Véna?
Videa stojí na postavách, které Cmorej sám hraje. Divácky nejoblíbenější je „pan Véna“. Mnozí si myslí, že jde o Václava, ale zdravotníci vědí své. „Véna je latinsky žíla. Vzniklo to v díle, kdy se mi nedařilo napíchnout žílu,“ vysvětluje Cmorej původ jména. Kromě pana Vény se v klipech objevuje i žvýkající stážista alias „mladej“ nebo ženské role, kvůli kterým si autor pořídil levné paruky a vyřazené dámské šaty. „U nás na Fakultě zdravotnických studií jsme měli akci, kam se dávají věci, které někdo už nepotřebuje a jiný je zase využije. Tak jsem si domů přinesl hned dvoje šaty,“ směje se při této vzpomínce záchranář. Svůj příběh má i pojem „saniťák“. Pro zdravotnické záchranáře je to tak trošku urážka. Jenže lidé jim tak říkají dost často, protože to nemohou vědět. Z degradujícího označení je však pro „Saniťáka Cmoreje“ nakonec vítané označení. Slýchává ho v terénu čím dál častěji a je to pro něj důkaz, že videa lidé znají.
Osvěta i podpora regionu
Ačkoliv jde primárně o zábavu a černý humor, videa mají i edukativní přesah. „Některá videa jsou osvětou, pacienti tam najdou informace o tom, co by nám záchranářům provádět neměli,“ říká Cmorej. Jako mostecký rodák se snaží do natáčení zapojovat i místní podnikatele. Točilo se už v ikonické litvínovské cukrárně nebo v jedné vietnamské večerce. „Z první večerky mě vyhodili, tak jsem uspěl až ve druhé,“ vzpomíná na úskalí produkce.
Reakce veřejnosti i kolegů jsou drtivě pozitivní, i když se najdou výjimky, které považují humor tiskového mluvčího za nevhodný. Patrik Cmorej si z toho ale těžkou hlavu nedělá. Sám s nadsázkou říká, že ačkoliv publikoval stovky odborných článků, za svůj „top“ publikační výstup považuje rozhovor v Playboyi, na který v jednom z videí také odkázal. A jak reagují studenti? „Mám samé skvělé šikovné studenty, takže i ti berou videa, v nichž figuruje stážista, s nadsázkou,“ uzavírá Saniťák ze Severu.




