Do Litvínova míří vodíková auta. V tělocvičně gymnázia se představí i vítězové soutěže Horizon Hydrogen Grand Prix
Závodní autíčka na startu. Foto: HC Verva Racing Team 44
Litvínov

Litvínov – Napětí jako při závodech Formule 1, jen zvuk aut je mnohonásobně slabší. V depech se soustředí připravení mechanikové a většina týmů využívá ke komunikaci vysílačky. Tak přesně vypadá závod vodíkových autíček na ovládání. V sobotu 24. června máte jedinečnou možnost se na tuto soutěž podívat. Pořádá se totiž v nové tělocvičně litvínovského gymnázia.


Závod začíná v 9 hodin, upravené závodní speciály středoškolských týmů z České a poprvé v historii také Slovenské republiky odstartují přesně v 10 hodin. Na start je doprovodí model vozu z filmu Upír z Feratu, který je maskotem domácího týmu HC Verva Racing Team 44. „Závod se pojede 4 hodiny,“ informuje vedoucí týmu a učitel gymnázia T. G. Masaryka Martin Laxa.

Litvínovští pořadatelé si samozřejmě brousí zuby na výhru, jsou to právě oni, kdo vyhrál české finále soutěže Horizon Hydrogen Grand Prix. V září se díky tomu členové týmu vydají na světové finále v americkém Las Vegas.

vodíková autíčka tým

Litvínovský tým, který si při ostravském finále vyjel účast ve světovém finále v Las Vegas. Foto: HC Verva Racing Team 44

Členy týmu jsou Filip Brabec, Adéla Hrbková, Otakar Klika, Tomáš Malíček, Tomáš Vlček. Je to možná překvapivé, ale hlavním mechanikem je terciánka Adéla Hrbková, která zná na modelu každičký závit, v případě jakékoliv závady je schopná ji okamžitě na místě odstranit. „Úspěch týmu stojí na jeho připravenosti a schopnosti zareagovat na jakoukoliv událost,“ vysvětluje Adéla. Úpravám vozu a jeho vylaďování věnuje veškerý volný čas. Někdy bývá ve škole do 8 hodin večer. „Ale byly dny, kdy jsem tu s týmem byl i do tří ráno,“ doplňuje učitel Martin Laxa. Tým nicméně zvládne veškeré potřebné příslušenství od náhradních dílů přes šroubováky a kleště vtěsnat do jedné přepravky.

vodíková autíčka příprava vozu

Adéla Hrbková jako hlavní mechanik připravuje vůz před závodem. Foto: HC Verva Racing Team 44

Její kolegové se střídají na postu řidiče, resp. na dálku auto ovládají. „Nevítězí ti, kdo se snaží jet nejrychleji, ale ti, kteří jedou nejúsporněji a bez nehod. Zásadní je vystačit s energií,“ vysvětluje Tomáš Malíček, který chodí na gymnáziu do sekundy, což odpovídá sedmé třídě základní školy. Jak se to dělá? „Nebrzdíte do zatáček, jen pouštíte plyn. Na rovince je zbytečné se snažit rozjet do na nejvyšší rychlost. Plus mínus se snažíte jet všude stejně,“ vysvětluje Tomáš Malíček. Tým má k dispozici informace o stavu baterie, ví tedy, kdy je potřeba ji vyměnit. „Trvá to pár vteřin,“ doplňuje.

vodíková autíčka tomáš malíček

Tomáš Malíček s Jízdní vysílačkou. Foto: HC Verva Racing Team 44

vodíková autíčka nápis

Nápis na kapotě všichni znáte: Nelep se mi na... zadek! Jen je v latině. Vždyť tým soutěží pod ochrannými křídly gymnázia. Foto: HC Verva Racing Team 44

vodíková autíčka příprava před prezentací

Před závody probíhá prezentace závodního vozu. V Ostravě při finále Horizon Hydrogen Grand Prix se na prezentaci připravoval s Adélou Hrbkovou také Ota Klika. Foto: HC Verva Racing Team 44

Běžně se závod jezdí 6 hodin, jezdci se střídají podle sil i toho, jak se jim na trati daří. „Také záleží, jak se vyspíme. Někdy se střídáme po půl hodině, 15 minutách i třeba po pěti,“ podotýká Tomáš Malíček.

Již zmíněné finále soutěže vyhrál tým s modelem, jehož podvozek má stejně dlouhou historii, jako existence týmu HC Verva Racing Team 44. Tehdy však ze současné sestavy v týmu působil pouze jeho vedoucí, tedy Martin Laxa. „Podvozek RJ Speed Oval Racer LTO, tedy základ auta, jsme poprvé dostali v prosinci roku 2019. Jenže všechny závity a rozměry byly v palcích, některé díly byly nevalné kvality,“ vzpomíná na první seznámení s podvozkem Martin Laxa.

Tehdejší tým proto odmítl s podvozkem ztrácet čas. Předloni se ale změnily podmínky soutěže a vypadalo to, že všichni budou muset pro své modely použít právě tento typ podvozku. „Kluci, kteří byli tehdy, v týmu proto postavili auto. S výbornými vlastnostmi, což se hned projevilo na výsledcích. I tak jim prý ale nevyhovoval a podvozek opět skončil ve skříni,“ popisuje vývoj závodního vozu Martin Laxa. Nováčkům se naopak líbil, proto ho znovuoživili, odladili a vzali do Ostravy. „Potřebovali jsme také udělat úpravy, které sami nezvládneme. Podařilo se nám oslovit vedoucího CNC centra Ing. Tomáše Baumruka ze Střední školy technické v Mostě, který, řečeno s nadsázkou, nám potřebné díly vyrobil s hodinářskou přesností na zařízení, na kterém se vyrábějí díly pro tanky,“ pochvaluje si Martin Laxa. Fotit podvozek se všemi vychytávkami ještě nebylo možné, po konci soutěže si ale týmy své vychytávky ukážou.

vodíková autíčka loga

Závodní vůz má na sobě polepy všech podporovatelů litvínovského týmu. Foto: HC Verva Racing Team 44

REKLAMA

REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru