Litvínov – V květnu roku 2026 to budou tři roky, kdy mohli Litvínovští opět jezdit do Mostu tramvají namísto autobusovou náhradní dopravou. Přesně 1. května 2023 se totiž tramvaje vrátily na modernizovanou část kolejí mezi litvínovským nádražím a Litvínovem-Zálužím. Od příštího roku se jim ale cesta do Mostu opět lehce zkomplikuje. Chystá se modernizace části trati přímo ve městě.
Nebude se ale modernizovat celá část trati, jen od nádraží po točnu pod poliklinikou na Východě. Jde o 1,2 km dvoukolejné trati. Zhotovitel zakázky za 388 milionů korun byl vysoutěžen a smlouva podepsána. Nabídku za tuto cenu podaly dohromady společnosti Metrostav DIZ-Chládek a Tintěra Pardubice. „Stavět se nezačne hned, protože je před námi zimní období. Práce vypuknou jakmile to bude možné. Pokud by byla zima mírná, mohlo by se začít už i v únoru, ale záleží opravdu na tom, jaké budou podmínky," vysvětlila mluvčí DOPRAVNÍHO PODNIKU měst Mostu a Litvínova Hana Syrová.
Na financování modernizace se bude podílet město Litvínov. „Vzhledem k tomu, že na tuto akci je přidělena dotace, která pokryje necelých 81 procent uznatelných nákladů, a je to dlouhodobě plánovaná akce, jsme na to připraveni," podotknul místostarosta města Karel Rosenbaum. Dotaci projekt získal ze strukturálních fondů EU Operační program doprava.
Podle plánů má být vše dokončeno v letních měsících roku 2027. Po dobu prací bude tramvajová doprava ve městě nahrazena autobusy. „Na výluku jsme připraveni. Máme nakoupeny dlouhé kloubové autobusy. Díky náborové kampani máme dostatek řidičů autobusů, navíc jsme umožnili našim řidičům tramvají získat řidičský průkaz právě i na autobusy a řada z nich toho využila," dodává Hana Syrová.
Do Mostu ale přece jen budou Litvínovští jezdit tramvají, a to zhruba čtyři měsíce od zahájení modernizace. „V první fázi se ale tramvaje budou točit v Záluží, kde budou cestující přestupovat na autobusovou dopravu. Zhruba po čtyřech měsících, kdy bude hotova část kolejí od nádraží k vozovně dopravního podniku, budou lidé jezdit tramvají až na nádraží," vysvětlila Hana Syrová
Modernizace trati mezi nádražím a poliklinikou zahrnuje i proměnu zastávek. Například v ulici 9. května u obchodního domu bude zastávka proměněna na tzv. sdruženou. Vznikne tu totiž záliv i pro zastávku autobusu. Největší změnu však pocítí i motoristé v křižovatce ulic 9. května, Tržní, Jiráskova a Smetanova. Zde se počítá s vybudováním kruhového objezdu, který protínají koleje. U nové křižovatky budou usazeny i semafory, které zajistí preferenci veřejné hromadné dopravy. To znamená, že když pojede tramvaj, motoristům naskočí červená, aby tramvaj mohla bezpečně přednostně projet.
Situaci si mohou lidé prohlédnout na nákresu, který je součástí Studie komplexní modernizace tramvajové trati ve městě Litvínov.

Nákres řešení situace okružní křižovatky ulic 9. května, Tržní, Jiráskova a Smetanova ze Studie komplexní modernizace tramvajové trati ve městě Litvínov.
V této studii se v rámci modernizace tramvajové trati počítalo s vytvořením okružní křižovatky i v křížení ulic Mostecká a 9. května, tedy tam, kde je nyní ostrůvek s květinovým záhonem ve tvaru kapky. V rámci této akce se ale nebude tento návrh realizovat. „Na tuto úpravu by se nevztahovala dotace. S ohledem k tomu, že tato křižovatka dle měření není natolik vytížena jako křižovatka u ulice Jiráskova, je zbytečné vynakládat z pokladny města desítky milionů na tuto úpravu," dodal na závěr František Krtička z dopravní komise města.
DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova bude o všech změnách v hromadné dopravě s předstihem informovat.




