Švestková dráha mezi Obrnicemi a Čížkovicemi je nyní digitální inteligentní železnice
Foto: AŽD
Most

Mostecko - Česká společnost AŽD dokončila za provozu plnou digitalizaci Švestkové dráhy mezi Obrnicemi a Čížkovicemi. Jedná se o první uplatnění inteligentní železnice s označením 4.0 na české infrastruktuře, která tak drží krok s moderními světovými trendy v oblasti řízení a zabezpečení železnice.

Když společnost AŽD v roce 2016 koupila od státu Švestkovou dráhu, dala si za cíl nejenom obnovit každodenní provoz, ale také vytvořit z této regionální dráhy testovací polygon pro své stávající i vyvíjené technologie, včetně zprovoznění moderní digitální železnice. „Tři roky jsme intenzivně vyvíjeli, investovali nemalé finanční prostředky a následně postupně instalovali technologie, které díky digitální komunikaci nyní tvoří inteligentní železnici 4.0. Tu nyní z pohledu bezpečnosti, spolehlivosti a dostupnosti ověřujeme v běžném zatížení pravidelné taktové dopravy v rámci linky U10 Litoměřice h. n. – Most,“ říká generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.

edenikymac 198

V rámci inteligentní digitální železnice jsou provozovány všechny technologie z produkce společnosti AŽD v jejich nejmodernějších verzích. Celou trať řídí z technologického centra v Třebívlicích plně elektronické staniční zabezpečovací zařízení řady StationSWing ESA. Z něj jsou prostřednictvím distribuovaných řídicích objektových kontrolerů bezpečně ovládány všechny stanice a dopravny s venkovními prvky v kolejišti. Přejezdová zabezpečovací zařízení jsou vybavena inteligentními periferiemi a jsou dálkově ovládána centrálním řízením. Na konvenční technologie navazuje plně interoperabilní systém jednotného vlakového zabezpečovacího systému ETCS v úrovních L1 a L2 s automatickými přechody mezi oběma úrovněmi. Celá trať je pokryta rádiovým systémem GSM-R/GPRS a v úsecích určených pro testování autonomních vlaků bez strojvedoucích také LTE a bodovým Wi-Fi. Všechny provozované systémy jsou dálkově řízeny z dispečerského centra v Lovosicích za dohledu diagnostického systému s centrálním dohledem z budovy ředitelství společnosti AŽD v Praze. Diagnostické informace jsou on-line dostupné z datových rozhraní systémů. Samozřejmostí je distribuce digitálně zpracovaných dopravních dat do informačních systémů pro cestující, inteligentních zastávek nebo do mobilních aplikací s přesnou polohou vlaků.

Technologický rozvoj Švestkové dráhy pokračuje integrací dalších systémů, jako například traťové části ATO over ETCS (Automatické vedení vlaku pod kontrolou ETCS) pracující s reálnými daty z provozu, liniového senzorického traťového dohledu využívajícího optická vlákna, autonomní diagnostiky venkovních prvků anebo komunikační jednotky kooperativního řízení C-ITS pro předávání informací o stavu přejezdových zabezpečovacích zařízení řidičům v jedoucích automobilech.

„Společnost AŽD se připravuje na první zahraniční instalaci systému inteligentní digitální železnice 4.0 v rámci naší nové maďarské zakázky na trati Szeged – Rözske, která je integrální součástí rozsáhlého železničního uzlu Szeged,“ uzavírá Zdeněk Chrdle.

REKLAMA

REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru