Moste, co u nás roste? Kde se dají ve městě koupit regionální produkty a proč je to výhodné
Přehled regionálních potravin v kamenných prodejnách.
Most

Most - Kdo už déle bydlí v Mostě nebo v jeho těsném okolí, možná pochopí hlubší význam těchto slov: maximalizace, okázalost, přetržení vazeb mezi lidmi i přírodou, vykořenění. S těmito myšlenkami a problémy se v našem regionu můžeme setkat téměř na každém kroku – v běžné konverzaci, na letecké mapě města nebo při pohledu kolem dokola od kašny na 1. náměstí. Nechybí zde jen pestrost malých obchůdků, ale i užší vztah mezi pěstiteli v okolí a obyvateli města. Proč je někdy dobré zamýšlet se i nad menším měřítkem? A co má společného měřítko s obchodem a potravinami?

V čem hledat stabilitu a rozvoj

Podle E. F. Schumachera, britského ekonoma a podporovatele komunitního rozvoje, je stěžejní právě otázka velikosti. Ve své knize Malé je milé aneb Ekonomie, která by počítala s člověkem (vydané v roce 1973) rozebírá na praktických příkladech, jaké výhody přinášejí firmy a ekonomie menších rozměrů. Jsou stabilnější, lépe kontrolovatelné a ve více ohledech osobnější, lidštější. Jestliže budou nerozvinuté regiony stále vzhlížet k bohatým městům o statisících obyvatel, která je dotují a podporují, nikdy se nepostaví na vlastní nohy. A pokud se taková situace dlouhodobě neřeší, mnozí se rozhodnou buď rezignovat, nebo rovnou změnit své životní místo. Poté vznikají pocity vykořenění, odcizení, a někdy dokonce dojde i k sociálnímu zhroucení. Především Most má vzhledem ke své minulosti, zničení historického jádra kvůli „vyuhlení“ oblasti a přesunu obyvatel, znatelné předpoklady.

Opačný pojem, maximalizace, úzce souvisí nejen s modelem plánování ulic a staveb, ale hlavně s obchodováním a prostorem pro jednotlivce. Na rozdíl od ostatních, starších měst má Most poměrně neobvyklou strukturu. Centrum spolu s jedním velkým obchodním domem OC Central tvoří panelové domy, u jejichž základů se sem tam objeví nějaký menší obchod, často však jde i o velkopodnikatele – lékárna Benu, Alza a další. Malých podnikatelů je zde pomálu a spousta prostorů je dokonce úplně vylidněná. Zatímco periferie města jsou hustě osázeny hypermarkety (Tesco, Kaufland, Albert, Penny) a velkoobchody s nábytkem či oblečením.

U výrobků, jako jsou šperky, domácí potřeby, oblečení nebo třeba elektroniku, by mohl leckdo namítnout: „No ano, jistěže produkty pocházejí z jiných koutů země nebo kontinentu. Vždyť kde bychom tady něco takového vyráběli?“ Naproti tomu drobných zemědělců a producentů je v okolí Mostu mnoho, ať už se zastavíme u Českého středohoří, Lounska nebo Podkrušnohoří. Jižní svahy k pěstování plodin přímo vybízejí, stepní oblasti Českého středohoří jsou známé chovem ovcí a koz, které spásají úbočí jeho kopců, a ne nadarmo se říká díky specifické červenozemi – Žatec, město chmele. Do jaké vzdálenosti od Mostu ale může být území, aby se jeho výrobky mohly nazvat regionální potravinou? A mají regionální potraviny nějaké specifické odlišení od běžného zboží?

edeniky 1536

Podle Ministerstva zemědělství regionální potravina značí produkt, který je vyroben uvnitř vyššího územně samosprávného celku (např. kraji), zejména z tuzemských surovin, a je určen pro místního spotřebitele. Tato instituce také uděluje každým rokem cenu „regionální potravina“, která musí splňovat tuto definici, evropské i národní požadavky na kvalitu produktů a zároveň by měla být svou recepturou, výrobním postupem či specifickou regionální surovinou typická pro daný kraj. Takto oceněná potravina pak dostane logo regionální potraviny platné po dobu 4 let. Další možné označení poskytuje Asociace regionálních značek, jejíž územní celky se od krajů značně liší. Ústeckého kraje se proto týká Krušnohoří, České středohoří, Poohří a Českosaské Švýcarsko. Mimoto Ústecký kraj každoročně vypisuje soutěž v mnoha kategoriích (masné výrobky, sýry, ovoce...) o potravinářský výrobek Přemysla Oráče. Kde ale produkty těchto blízkých území zakoupit? Podporují menší pěstitele a region alespoň částečně místní super- a hypermarkety či větší obchodní sítě?

Pod pokličkou velkoprodejen

V předvánočním období je v hypermarketu Kaufland téměř doslova hlava na hlavě. Manažerem prodejny je seriózně se tvářící tmavovlasý muž, který přispěchá jen chvilku poté, co ho z informací zavolají. Nad otázkou, zda si zde koupím nějakou regionální potravinu, však nechápavě zkroutí obočí. Pár vteřin usilovně přemýšlí a pak řekne to první a jediné, co ho napadne: „Pečivo?“ Žatecká pekárna, patřící pod větší společnost United Bakeries, pod níž lze najít i Odkolek nebo Deltu, opravdu dováží do Kauflandu výrobky a spolu s litvínovskou pekárnou JAPEK zásobuje i všechny tři Alberty a zčásti i mostecké Tesco. Jiné regionální potraviny je zde však těžké najít.

Ve třech mosteckých Penny Marketech vypadá situace o něco slibněji. Na jejich stránkách i v letácích nalézám informaci, že až 7 z 10 potravin pochází svým složením (u zpracovaných potravin minimálně za tří čtvrtin) z České republiky, nebo jsou v ní alespoň vyrobeny. Velkou část takto označených produktů, k jejichž původu odkazují u obou podniků i popisky u cenovek, mají i provozovny Lidl. Když se chce ale člověk dopátrat, podle čeho vybírají české výrobce nebo kde přesně tyto potraviny byly vypěstovány, přichází ze všech prodejen velmi podobná odpověď: „To nevím, odkud. Vše se k nám dováží z centrálních skladů.“ Pokud se tedy velkoobchod rozhodne, že je pro něj nejvýhodnější nakupovat například od značky OLMA, doputuje k nám distribuční sítí až z Olomouce.

edeniky 1535

Svou trochou do mlýna však velmi překvapí menší Billa na kraji města. K produktům od místních pěstitelů a výrobců mne dovede milá prodavačka, která se pod rouškou při mém dotazování jistě i usmála. Tak tady stojí... onen vysněný a dlouho hledaný uzounký regál na boku jedné z mnoha uliček. V jeho poličkách jsou v řadě za sebou srovnány mošty z Loun, pytlíčky sušené zeleniny a ovoce od SeveroFruktu z Terezína, brambůrky a cibulové kroužky z Teplic, a dokonce i medové perníčky z Dubí s regionální značkou Krušnohoří. Okamžitě poznávám také medy od Radka Geltiče z Lovoše nebo ovocné pálenky z nedalekých Chrámců. To vše pod nápisem „Billa regionálně“. Jedna vlaštovka sice jaro nedělá, ale i skromnější regál je na tak malou prodejnu vítaným úkazem.

Levněji a šetrněji?

Jen málokterý výrobek se ke konečnému spotřebiteli dostane přímou cestou. Petr Pernica ve své třídílné knize Logistika pro 21. století (vydané v roce 2005) uvádí, že 80–97 % zboží v evropských zemích přímo k nám putuje prostřednictvím skladových dodávek, a to často i přes více skladů. U potravin jsou však údaje o něco vřelejší – kolem 35 % potravinářských produktů je dováženo z přímých dodávek z výroby do maloobchodu, a odtamtud ke spotřebiteli, zbytek převážně také pomocí distribučních skladů. Pokud se k nám tak vysoké procento zboží dostává hned skrze několik skladovacích a distribučních míst, jaká jsou úskalí této logistiky (logistika se zabývá pohybem zboží a materiálu z místa vzniku do místa spotřeby, někdy až do místa likvidace, která cílí k uspokojení potřeby zákazníků)?

Ve stejné knize Petr Pernica poukazuje na podíl dopravy zboží, který je vázán k jeho složitější distribuci a ve vyspělých zemích tvoří více než polovinu logistických nákladů. Hned v závěsu jsou provozní náklady na udržování zásob (v USA kolem 36 %). Problém je ale v tom, že „velká část nákladní dopravy v nových evropských podmínkách totiž není nezbytně nutná a je důsledkem špatných logistických strategií vedoucích k přepravám zboží na velké vzdálenosti bez objektivních důvodů.“ K tomu se poté váží další environmentální problémy, jako jsou emise z většinou silniční dopravy zboží, hluk s ní spojený, zábor krajiny nebo množství konzervačních látek v potravinách, které musejí být i po tak dlouhé cestě „čerstvé“.

A právě kvůli těmto negativním dopadům nadměrné mobility výrobků a jejich nákladnému skladování se přímo nabízí otázka: Jak učinit celý tento proces udržitelnější? Kromě převážení produktů méně ekologicky zatěžujícími prostředky, například železnicí nebo lodní dopravou, lze tento problém řešit přímo u zdroje, jak podrobně řeší ve své knize Lokální ekonomiky v souvislostech Eva Fraňková. A to lokální výrobou místně vlastněných podniků pro lokální spotřebu. Nejen že by produkce byla méně emisně náročná a šetřila přírodní i lidské zdroje, ale podporovala by tím lokální koloběh peněz a komunitní vztahy. Jako jednu z hlavních výhod líčí menší producenti i koneční spotřebitelé právě vzájemný osobní kontakt.

Mostecká nabídka (ne)určuje poptávku

Co se týče kamenných obchodů, nejsilněji v regionální nabídce potravin dominuje Špajz a farmářský krámek U mlsné KOZY. V obou se setkáte s velmi rozmanitým výběrem produktů i s milými a vstřícnými prodavačkami, druhem sortimentu se však mírně liší. Krámek U mlsné KOZY nabízí především sklenice s masem ve vlastní šťávě a sádla z Bystřan, rybičky a sýry z Peruce či sirupy a nakládané švestky z Jirkova. Sezónně lze před krámkem i uvnitř najít ovoce a zeleninu, stejně jako ve Špajzu. Špajz je obchůdek sice o něco menší, ale rozmanitější. K výběru jsou mléčné výrobky od farmy z Děčan (která také částečně zásobuje obě mostecká Lagarta svými sýry, tvarohy a jogurty), masa zavařená ve sklenicích, sušenky, čerstvě uvařené polévky, pečivo nebo třeba Šípkové víno přímo z Mostu.

edeniky 1534

Další regionální potraviny v kamenných prodejnách na Mostecku ilustruje následující přehled:

Problémů v nabídce místních produktů je hned několik. Prvním, a pro mnohé nejdůležitějším z nich, je otázka finanční. Ta se však netýká pouze našeho regionu, ale i mnoha dalších nejen v České republice. Eva Fraňková ve své knize vysvětluje, že lokální by mělo díky menší energetické náročnosti být i finančně výhodné. Masová produkce je totiž ve skutečnosti dražší, jen se maskuje ve formě dotací z peněz daňových poplatníků, které jdou většinou na podporu průmyslového hospodaření a odstraňování jejích negativních důsledků. Změnit by se tedy musel nejspíše celý systém financování, aby se ceny místního a globálního alespoň vyrovnaly. Do té doby můžeme mít kvůli podpoře lokální produkce o něco lehčí peněženku.

Další nesnáz přichází, když v Mostě chceme pravidelně odebírat místní zeleninu nebo ovoce. Oba již jmenované krámky je sice nabízí, ale pravděpodobně ne v takové míře a pestrosti, aby mohly zásobovat běžnou spotřebu větší domácnosti. Takovou situaci by mohly vyřešit například zelinářské a ovocnářské trhy. Ty se však v Mostě konají pouze párkrát do roka a zdaleka ne všechny produkty pocházejí z mosteckého regionu. Nabízí se ještě jedna varianta, a to bedýnkový odběr. V dnešní době se dá u místních zemědělců objednat pravidelný či jednorázový dovoz „bedýnky“ buď s předvybraným, nebo náhodným obsahem, ať už zeleniny, ovoce či obojího. Vše závisí na domluvě a typu rozvozu. Z okolí Mostu poskytuje tuto službu například Biofarma Žatec, Jaroslav Janouš ze Saběnic či Od nás pro vás v bedýnkách z Loun.

Možností je tedy více. Jen mít motivaci a důvod, proč takové typy potravin a produkce podporovat. Město Most je sice orientované zejména na sportovní aktivity a turisticky lukrativní oblasti, ale příhodné podnebné podmínky a hojná krajina Českého středohoří také skýtá mnoho bohatství. Investovat do menšího se zprvu nemusí vyplatit, do budoucna se však taková taktika ukazuje jako finančně, energeticky i environmentálně výhodnější. A co je velmi důležité pro tento kraj – posiluje sociální vazby a pocit jistoty, že známe původ kupovaných potravin a jejich výrobce, můžeme si ověřit kvalitu produktů, a dokonce se na jejich vzniku i podílet.

  • Autorka je studentkou FSS a FF Masarykovy univerzity. Kontakt: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
REKLAMA

REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru