OBRAZEM: Zveme vás na výlet: Na nejvyšší bod mosteckého okresu!
Na Mostecku se výš nedostanete. Foto: V. Novotný
Výlety

Mostecko - Hora Loučná měří 956 metrů, ale nelekejte se – dá se na ní dostat docela pohodlně. Nabízíme vám trasu opět v kombinaci s dopravou (železnicí však tentokrát posloužit nemůžeme) a na základě vlastní zkušenosti.

Pokud si netroufáte na výšlap až třeba z Litvínova přes rozcestí Hvězda či z Meziboří, poradíme: autem vyjeďte na Dlouhou Louku. Na parkovišti před penzionem Rozcestí vůz necháte a může vás hřát (sportovce tedy spíš zchladit), že jste se už dostali až do výšky 872 metrů nad mořem.

Od penzionu se vydáte po modré turistické značce, buď okruhem přes Vlčí horu kde je rozhledna, nebo přímo po příjemně rovné (maximálně mírně zvlněné) asfaltce. Paralelně s ní začne už na úrovni končícího areálu chat lesní (polní) cesta. Obě vás po půldruhém kilometru neomylně dovedou k bráně obory.

U ní se doprava jde na Fláje. My půjdeme doleva podél vysokého plotu obory, chvíli kupodivu i z dost značného kopce. Přijdeme na rozcestí Pod Loučnou. Asfaltka a modrá pokračují rovně směr rozcestí Hvězda nad Mezibořím, my ale odbočíme doprava na štěrkovou cestu do kopce, kam si odbočuje i modrá. Čeká nás dle značky půlkilometrový (spíše nějakých 600-700 metrů dlouhý) výstup na Loučnou.

Posléze se kopec změní ve strmý, na takových sto metrů až skoro „nevýšlapný“ (nebo spíše nesestupný – při cestě dolů to může při mokru a dešti i podkluzovat). Těsně před koncem se však profil kopce zase zmírní a už jsme nahoře u krytého odpočívadla. Vpravo za plotem mají své sídlo „vysílačkáři“, nás ale zajímá menší, několik metrů vysoká skála vlevo. Na ní se strmí kříž a u něj železná vrcholová nádoba – osazení vrcholu Loučné.

Úplně až nahoru ke kříži se dostanete jen neoficiálně a nelze to doporučit, protože schody tam nevedou. Výhled odkudkoli poblíž je však podobný, zcela dostačující a – stojí za to. Hned pod vrcholem se rozprostírá louka s kamenným polem, a pak, daleko před vámi, jako na dlani: Milešovka, Kletečná, kopce Českého středohoří kolem Mostu, chemička, povrchový důl… To všechno a ještě mnoho dalšího máte odsud jako na talíři. Zejména po dešti, za jasného počasí, při východu či západu slunce, se vyplatí mít s sebou kvalitní foťák. Při troše štěstí uvidíte i Klínovec nebo dokonce Ještěd i Krkonoše!

Odtud se můžete (máte-li tam auto tak i musíte) vrátit po stejné cestě zpět. A třeba se před svým odjezdem ještě na Rozcestí občerstvit, je-li víkend. My vás ale pozveme z Loučné dál, protože cesta nevede jen na vrchol a zpět jako modrá, ale přes její vrchol dál. Chcete-li pokračovat je ideální, když vás na Dlouhou Louku někdo odveze, z Litvínova to není ani deset kilometrů.

Jdeme z Loučné dolů stále kolem plotu a dlouho s podstatně příjemnějším sklonem cesty – aspoň zpočátku – než byl výstup. Nějakých 400 metrů po horizontu ale taky bude stát za to: prudký sestup. Po něm se dostaneme na vrstevnicovou trasu, která vede z Meziboří do Litvínova přes Pekelské a Šumenské údolí. Potkáme se s ní asi po kilometru a pak už míříme skoro po rovině lesem po široké cestě na Meziboří. Z cesty se ještě dá odbočit do Šumné zkratkou po žluté, ta dá ale nohám a hlavně stehenním svalům pořádně zabrat.

Pod garážemi, prvními zděnými stavbami, na které narazíme, se můžeme rozhodnout, zda jít doleva pod mezibořskou sjezdovku a zároveň ke stadiónu a všesportovnímu areálu a pak třeba na autobus, který obkružuje město po ulici s příhodným názvem Okružní. Nebo doprava na Tesařovu naučnou cestu a po ní do Litvínova. Po kom je cesta pojmenovaná připomíná zde relativně nedávno instalovaná tabule. (Na samém sklonku okupace fašisty zavražděný lesník ing. Tesař). „Tesařovka“ vyjde z lesa v Litvínově na sídlišti v Tylově ulici.

To už budete mít v nohách nějakých 10 km. Při konci cesty na Meziboří nějakých sedm, při návratu z Loučné na Dlouhou Louku cca čtyři.

Tak hezké počasí!

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.